Ajankohtaista

< Takaisin

Oman datan hallinnasta kertyi positiivisia kokemuksia

Jokainen digitaalinen asiointi kerryttää dataa erilaisiin tietojärjestelmiin – myös henkilökohtaista dataa. Mitä jos saisit itse hallinnoida omien tietojesi käyttöä? Tähän haasteeseen vastaa OmaData-periaate, jota on kokeiltu käytännössä myös Suomessa erittäin positiivisin kokemuksin.

Lapsen koulussa on uimahallireissu, mutta lupalappu on hukkunut eteisen laatikostoon. Tarvitsen opiskelijalipun junamatkalle, mutta opintotoimiston todistuksenleimaajat ovat kesälomalla. Taasko pitää täyttää uusi lomake, jotta saan uusittua invapysäköintilupani?

Tässä on esimerkkejä muutamista arkisista tilanteista, joissa kansalainen hyötyisi tietojen sujuvammasta liikkumisesta kaupungin eri palveluiden välillä. Tähän tarkoitukseen on luotu OmaData: tietojenkäsittelyn ja -hallinnan periaate, joka pyrkii parantamaan ihmisten mahdollisuuksia määritellä itse ehdot oman henkilökohtaisen datansa käsittelyyn.

Avoimesti ja perustellusti sekä molempien osapuolien suostumuksella kerätty tieto mahdollistaa sujuvan tiedonkulun ja paremmat palvelut ihmisille. Kansalaisella puolestaan on aina oikeus hallinnoida hänestä kerättävää tietoa. Hän voi missä tahansa vaiheessa antaa tai olla antamatta suostumuksensa tietojen luovuttamiseen tai hyödyntämiseen.

Kun OmaData on käytössä, lupalappu- ja lomaketulvan saa torpattua yhdellä klikkauksella. Lomakkeet pysyvät tallessa ja siirtyvät automaattisesti tietoja tarvitseville toimijoille. Kaikki tietysti niin, että ihmisellä itsellään säilyy hallinta henkilötietojen käsittelyyn ja hyödyntämiseen.

Suomessa OmaData-periaatetta on kokeiltu käytännössä Helsingin, Espoon, Turun ja Oulun yhteishankkeessa, joka löysi lukuisia tapoja helpottaa ihmisten arkea. Keskeisintä on automatisoida tiedonkulkua eri järjestelmästä toiseen ja parantaa näin kaupunkilaisille tarjottavia palveluja.

Kaupunkilaisten arjen helpottamisen lisäksi OmaDatasta hyötyvät myös kaupunkien työntekijät ja päättäjät. Malli auttaa tekemään viisaampia suunnitelmia ja parempia päätöksiä kerätyn tiedon ja ennakoinnin avulla. Tiedonkulun automatisointi tehostaa tekemistä ja laskee kustannuksia. Myös tiedonkäsittelyn läpinäkyvyys lisääntyy. OmaDatan avulla voidaan vaikuttaa lisäksi kestävään kehitykseen, digitaalisiin ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen.

Tutustu hankkeen oppeihin (pdf)

Jakolinkki

Asiakaspalvelu, Oulu10

  • Käyntiosoite work Saaristonkatu 8, 90100 OULU
  • Postiosoite postal PL 27 90015 OULUN KAUPUNKI
  • Puhelin 08 558 558 00, work ma–to klo 8–18 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä 8–16
    Chat: work ma–to klo 8–21 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä klo 8–16

    WhatsApp-viestit: cell 0400 111 001, ma–to klo 9–21 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä klo 9–16
  • Sähköposti
  • Aukioloajat Keskustan asiointipiste palvelee ajalla 20.6.– 1.7.2022 ma–pe klo 10–16.
    4.7.2022 alkaen keskustan asiointipiste palvelee toistaiseksi vain maanantaisin ja torstaisin klo 10–16.
  • Katso mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa
Tiedot esitetään hCard-muodossa.